Dvejų metų garantija drabužiams ir avalynei

Kai eilinį kartą nunešiau grąžinti nekokybiškus batus po maždaug 1,2 m. ir man ėmė suokti apie tai, kad neva „čia jau visą sezoną nešioti“ ir „Jums pasiūlys taisyti„, nutariau, kad atėjo metas šia tema parašyti.

Daug žmonių žino, kad prekėms taikoma dvejų metų garantija, tačiau dažnai nepagrįstai vertina, kad tik brangioms ir (ar) nenaudotoms prekėms. Apie tai, kad tokia pat garantija taikoma ir drabužiams bei avalynei (taip pat ir dėvėtiems/avėtiems), dažnas nesusimąsto ir dėl to nusipirkęs rūbą ar batelius po poros savaičių išmeta įsigijimo kvitą (taip prarasdamas galimybes vėliau pareikšti pretenzijas dėl kokybės).

Pirkėjams svarbu žinoti, kad Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.338 str. suteikia teisę pretenzijas dėl daikto kokybės pareikšti per dvejų metų terminą. Daiktas laikomas neatitinkančiu kokybės reikalavimų, kai jis „neturi tų savybių, kurių pirkėjas galėjo protingai tikėtis, t. y. kurios būtinos daiktui, kad jį būtų galima naudoti pagal įprastinę ar specialią paskirtį“ (CK 6.333 str. 6 d.). Taip pat svarbu, kad minėti kokybės trūkumai  atsirastų dėl pardavėjo kaltės, t.y. dvejų metų garantija netaikoma, kai daiktas sugadinamas  paties pirkėjo (netinkamai naudojant, netinkamai prižiūrint ir pan.).

Kalbant konkrečiai apie rūbus ir avalynę, dažnas atvejis, kad atsiklijuoja bato padas arba rūbas suyra per siūlę. Dažniausiai tokį defektą lemia gamyklinis brokas ir tokiu atveju pirkėjas turi teisę: 1) reikalauti iš pardavėjo nemokamai pašalinti daikto trūkumus (pataisyti daiktą); 2) reikalauti iš pardavėjo nemokamai pakeisti netinkamos kokybės daiktą tinkamos kokybės daiktu; 3) reikalauti iš pardavėjo atitinkamai sumažinti kainą; 4) vienašališkai nutraukti sutartį ir pareikalauti sugrąžinti sumokėtą kainą (CK 6.363 str. 7 d.).  Visi šie pasirinkimai yra alternatyvūs ir tik pirkėjas turi teisę nuspręsti, kuris variantas priimtiniausias. Siūlydami batus (rūbus) sutaisyti, bet nesutikdami grąžinti pinigų, pardavėjai elgiasi neteisėtai ir toks jų sprendimas gali būti skundžiamas Valstybinei vartotojų teisių tarnybai. Skundo forma yra patalpinta minėtos tarnybos tinklalapyje (www.vvtat.lt), telefonu teikiamos konsultacijos, tad ginti savo teises šioje institucijoje gali net ir tie, kurie nėra itin teisiškai išprusę. 

Jei rūbas/batas suplyšo ne dėl Jūsų kaltės (pvz. nebuvo mechaniškai paveiktas), tikėtinai tarnyba Jūsų skundą tenkins ir priteis už daiktą sumokėtą sumą iš pardavėjo. 

Taip pat svarbu šį terminą skirti nuo 14 dienų grąžinimo termino (dažnai painiojamo su garantiniu terminu): Per 14 dienų galima grąžinti net ir kokybišką, tačiau dar nenaudotą (neavėtą, nedėvėtą) daiktą, t.y. šis terminas taikomas tik nenaudotiems daiktams ir yra tarsi „laikas, per kurį pirkėjas gali persigalvoti“. Tuo tarpu minėtas dvejų metų terminas taikomas tuomet, kai atsiranda kokybės trūkumų ir tokiu atveju daiktas neprivalo būti nenaudotas (neavėtas, nedėvėtas). 

Būkite drąsūs ir ginkite savo bei savo šeimos teises!

*Jei Jums patiko šis tekstas, paremkite jo autorę.  

**Konsultacija yra bendro pobūdžio ir gali netikti atskiriems individualiems atvejams.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *