Apie vaikų gyvenimus žlugdančią tėvystę ir ją skatinančią žurnalistiką

Lietuvos žiniasklaida socialine prasme galėtų būti vertinama kaip narkotikų prekeivis, nes dalykai, kurie turėtų būti vertinami išimtimai neigiamai, dažnai pateikiami kaip tam tikros siekiamybės ar net herojiškumo pavyzdžiai – „imk švirkštą ir bus smagu”.

Tas itin dažnai matyti straipsniuose, kuriuose nagrinėjamos asocialios tėvystės problemos. Tiesa, iš tų straipsnių asociali tėvystė atrodo kaip pavyzdinga tėvystė.

Pavyzdžiui, istorija apie šeimą su 9 vaikais, iš kurių vienas susirgo vėžiu. Nors nekvestionuoju teisės aukoti sergančiam vaikui, bet… ką tie tėvai galvojo, gimdydami šitiek vaikų? Tokiomis sąlygomis? Kai nei vienas neturi normalių pajamų? Ir kodėl vienam iš vaikų susirgus šeimos maitintojas nusprendė mesti darbą, jei vaiko motina – bedarbė? Kaip jie rūpinsis sergančiuoju ir kitais vaikais, jei nei vienas iš tėvų nedirbs?

Be to, straipsnyje teigiama esą atžalos mylimos, kartu išvardijant, jog nei vienas iš vaikų nėra buvęs pas stomatologą, o 15 – metis sūnus jau bando savarankiškai užsidirbti ir dar šeimai padėti. Kas šiuo atveju rūpinasi vaikų teise į sveikatą ir išsilavinimą? Kas laukia to penkiolikmečio, kuris dėl darbo neįgis tinkamo išsimokslinimo ir bus nekonkurencingas darbo rinkoje? Arba kodėl vaikai nevedami pas stomatogą, nors tokios medicinos paslaugos nepilnamečiams teikiamos nemokamai?

Negana to, iš nuotraukų matyti ne tiek baisus skurdas, kiek baisus apsileidimas.

Skurdas ar... tinginystė?
Skurdas ar… tinginystė?

Tačiau nei vienas iš šių klausimų nenagrinėtas, nušviečiant istoriją taip herojiškai, tarsi tie 9 vaikai būtų iš dangaus pabirėję, o tėvai sąžiningai plušėtų, siekdami juos visus išmaitinti.

Ne mažiau klausimų sukelia ir straipnis apie vienos motinos vargus, siekiant išsaugoti motinystės teises. Nuo pat pirmųjų eilučių ėmė kankinti nuojauta, kad be priežasties vaiko teisių apsaugos tarnyba tų vaikų atimti nesugalvojo. Juk Lietuvoje vaikų namai ir taip perpildyti. O ir motinos paaiškinimai pateikė daugiau klausimų, nei atsakymų, tarkim, ji iš esmės pripažino, jog kelis mėnesius neįsileido į namus mokytojų, nes… bijojo.

Ar baimė yra pateisinama priežastis nelavinti savo vaikų? Ir ar ta baimė – racionali? Ką gali padaryti mokytojai?

Motina, kuri bijo mokytojų.
Motina, kuri bijo mokytojų.

Nors straipsnis parašytas išimtinai šališkai, perteikiant vien tik motinos subjektyvią poziciją ir teisinant bet kokius jos sprendimus, bendras vaizdas daugiau, nei liūdnas – trys genetinėmis ligomis sergantys vaikai, kurie nelanko mokyklos ir greičiausiai niekados neturės pilnaverčio gyvenimo. Netgi ne dėl tų ligų, o dėl to, kad jiems nesuteikta galimybė lavėti, tapti savarankiškais, įgyti socialinių įgūdžių.

Ir viskas dėl motinos… baimių. Kurioms joks logiškas paaiškinimas nepateiktas. Tik užuominos, kad ji kažko bijo, jai kažkaip nepavyksta sutarti su socialinėmis darbuotojomis, gydytojais ir t.t. ir pan.

Iš kitų straipsnių matyti, kad mamytė iš labdaros gyvena jau ne pirmi metai, šiuo tikslu ji netgi įsteigusi labdaros ir paramos fondą. o vaikų tampymas po užsienį yra labiau priemonė gauti pinigų ir dėmesio, nei realus poreikis. Taigi kas ji iš tikro – rūpestinga mama, kovojanti dėl savo vaikų gerovės, ar sumani verslininkė, gyvenanti… iš savo vaikų negalios?

Žaibas triskart į tą patį medį netrenkia, taigi, akivaizdu, kad kažkuris iš tėvų turėjo genetinių problemų. Atsižvelgiant į tai, kad ketvirtas vaikas nuo kito vyro gimė sveikas, tikėtina, kad šiomis problemomis pasižymėjo buvęs sutuoktinis.

Bet kokia mylinti motina vieną po kito gimdytų neįgalius vaikus? Šito klausimo niekas neuždavė. Kaip ir to, kokių buvo imtąsi priemonių, kad nustatyti galimas rizikas ir jas kiek įmanoma mažinti.

Greičiausiai jei ne nesėkmingai baigęsi santykiai, ketvirtas vaikas taip pat būtų buvęs su negalia.

Be kita ko, anksčiau minėtame straipsnyje neteisingai tvirtinama esą butas padalytas netinkamai, nes jį turėjo dalyti į tiek dalių, kiek jame gyvena asmenų. Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse nustatyta, kad vaikų ir tėvų turtas atskirtas, t.y. vaikai neturi teisės į tėvų turtą. Skiriantis turtas dalijamas tarp sutuoktinių, o ne tarp jų ir jų vaikų, kaip neteisingai aiškinama straipsnyje.

Šis Lietuvos Respublikos teisei prieštaraujantis teiginys panaudotas kaip priemonė sustiprinti įtaigą esą motina „kenčia nuo sistemos” ir turi priežasčių nepasitikėti Vaiko teisių apsaugos tarnyba, kuri „neapgynė teisės į būstą”.

O kokie realūs žalingi vaiko teisių apsaugos tarnybos veiksmai minimi? Jokie. Motina nepasitiki sistema, nes jai atrodo, kad ji bloga. Jai atrodo, kad jos vaikams nereikia draugų, mokslų, socialinio gyvenimo. Užtenka to, kad ji negeria, nerūko ir valgyti padaro. Ar tikrai tik to užtenka atsakingai tėvystei? Ar tėvystė visgi – visapusiškas vaiko ugdymas, leidžiantis jam integruotis į visuomenę?

Galbūt tikrai kiekvienas vaikas nusipelnė tėvų, bet ne kiekvieni tėvai verti savo vaikų?
Galbūt tikrai kiekvienas vaikas nusipelnė tėvų, bet ne kiekvieni tėvai verti savo vaikų?

Pasak ponios Daivos, tėvystė – tik maistas ir tvarkingi namai. O pasak Jūsų? Ar pritariate, kad vaikus galima izoliuoti nuo pasaulio ir tyliai ramiai gyventi iš jiems skiriamų pašalpų?

Ir tai vos kelios istorijos, kai tėvų piktnaudžiavimas yra daugiau, nei akivaizdus, tačiau pateikiamas kaip pasiaukojimas ir dorybė.

Ar XXI a. Lietuvoje, Europos Sąjungos valstybėje narėje, toleruotinos situacijos, kai vaikai nėra ugdomi, negauna tinkamo maisto, medicinių paslaugų, elementarių buities ir higienos sąlygų? Manau, kad ne. Tai kodėl tėvai, kurie neužtikrina vaikams augti būtinų sąlygų, pateikiami kaip didvyriai? Dėl labdaros?

Jei turi krūvą arba ligotų vaikų, darbą ir kitus kasdienius daugelio žmonių rūpesčius gali pamiršti.
Jei turi daug arba ligotų vaikų, darbą ir kitus kasdienius daugelio žmonių rūpesčius gali pamiršti.

O kam ta labdara skiriama? Vaikams, kurie kažkurį laiką gal  ir pagyvens geriau, bet po to turės grįžti į varganą kasdienybę, ar tėvams, kuriems tai sudaro sąlygas gyventi vaikų sąskaita? Ir kur yra ta riba, kai aukos negali išspręsti problemos? Aš manau, kad ji yra ten, kur tėvystė pasireiškia iš esmės asocialiai, t.y. tėvai ilgą laiką nesugeba pasirūpinti savo vaikais, neužtikrina jiems galimybės mokytis ar gydytis, bendrauti su kitais vaikais, turėti pakenčiamas buities sąlygas ir pan.

Aš galiu suprasti auką šeimai, kuri netikėtai prarado pajamų šaltinį arba kurią ištiko kitokia neganda (liga, gaisras ir pan.). Bet nesuprantu aukų šeimoms, kur akivaizdu, kad tik valstybės intervencija gali nors kažkiek pagerinti vaikų gyvenimą, nes tėvai elementariai nesuinteresuoti rūpintis savo vaikais arba nesupranta, kaip tai daryti.

Abi istorijos yra absoliučiai netinkamos tėvystės pavyzdžiai, kur vienu atveju rūpintis vaikais trukdo tinginystė arba menki socialiniai įgūdžiai, o kitu galbūt požiūrio ar sveikatos problemos. Nei vienu iš tų atvejų labdara vaikų gyvenimo ilgam pagerinti negali, nes būtent tėvai yra savo vaikų gyvenimų griovėjai.

Kartais būtina vaikus gelbėti nuo jų pačių tėvų.
Kartais būtina vaikus gelbėti nuo jų pačių tėvų.

Taigi, paklausiu dar kartą – ar tikrai mes skatiname tokią tėvystę?

 

5 atsakymai į “Apie vaikų gyvenimus žlugdančią tėvystę ir ją skatinančią žurnalistiką”

  1. na tiesiog visiškai pritariu autorei. Praktiškai po kiekvieno straipsnio, po kiekvienos TV laidos ar žinių reportažo kyla daugybė kritinių klausimų žurnalistams, kurių jie kažkodėl (kažin kodėl?) neužduoda herojams ar apskritai. Kas tai- neprofesionalumas ar elementarus kvailumas? Apskritai norėtūsi, kad kas profesionaliai imtūsi knibinėti žiniaskalidoje pasirodančius straipsnius bei reportažus. Gal tai kažkiek pagerintų tą supuvusią lietuvišką žiniasklaidą.

  2. Teisingas pastebėjimas.
    Aš užaugau 9 vaikų šeimoje. Tiesiog auginau savo brolius ir seses, dirbau kitus darbus. Nė už ką nenorėčiau grįžt į vaikystę. O dabar jaučiuos atsakinga už mažesnius. Negaliu džiaugtis gyvenimu kol jie taip vargsta. Juos gerai suprantu, ir dažnai turiu prisimint kaip buvo. Paskaičius savo dienoraštį taip pykstu ant tėvų… lengvai galėčiau suskaičiuot už ką jiems esu dėkinga.
    1. Labiausiai, kad leido lankyt užklasinę veiklą.
    2. Dar kad tėvas rūpinosi išsilavinimu: skaitydavo mums knygas, kreipdavo dėmesį į pažymius, ieškojo geresnės mokyklos.

    Ten ir dabar trūksta elementarios priežiūros. Buvau per Kalėdas. Sunku žiūrėt.
    Vežiau lagaminą maisto, brolis siuntė pinigų. Pagrindiniai pragyvenimo šaltiniai: pašalpos ir vyresni vaikai. Padedu kaip galiu: savo dėmesiu, šiluma, išklausymu, patarimais, pinigais, pramogom… bet to neužtenka.

    Tėvai visuomet gėdydavosi/vengdavo atsakyt į klausimą kodėl mūsų tokia didelė šeima.

    Buvau gal 10-ties kai supratau, kad nenoriu turėt vaikų.

    1. Ačiū už skausmingą prisipažinimą. Bet kokiu atveju manau, kad vaikai savaime nėra blogai. Tik juos reikia planuoti, o ne gimdyti konvejeriu. Gaila, kad Jums teko patirti tokį skausmą. Tikiuosi, kad gyvenimas atsiųs kokių nors kompensacijų 🙂 Sėkmės rūpinantis tais, kuriems vis dar reikalinga pagalba.

  3. Pritariu autorei. Skurdas ir apsileidimas ne tas pats. Bet… Kažkada Lietuvoj visos šeimos buvo daugiavaikės. Dešimt vaikų buvo norma, o mažiau penkių tiesiog nebūdavo. Gyveno tos šeimos, žinoma, vargingai, bet ne iš labdaros, o savo darbu. Dabartinė pašalpų sistema – meškos palauga ilgalaikiams jų gavėjams.

  4. Jei tevu mintys stebuklingai veikia vaikus, tuomet apie kokia augancio zmogaus saviverte ir pasitikejima savimi mes galime kalbeti, jei tevai, jei motina tuo zmogumi netiki.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *